SÚKL zveřeňuje popis základních procesů pro předepsání a výdej ePoukazu.
Popis procesů je sepsán do jednotlivých kroků.
- Lékař vystaví pacientovi ePoukaz, po vystavení je ePoukaz uložen v centrálním úložišti elektronických poukazů. Na základě toho systém eRecept vygeneruje jednoznačný devítimístný identifikátor.
- Lékař pacientovi předá buď vytištěnou průvodku s identifikátorem ePoukazu, nebo mu může identifikátor předat pomocí SMS, Email, Aplikace – možnosti stejné jako u eReceptu.
- Pacient s identifikátorem, který obdržel od lékaře, zajde do lékárny či výdejny zdravotnických potřeb a předloží identifikátor.
- Lékárna či výdejna načte ePoukaz na základě předloženého identifikátoru.
- Lékárna či výdejna provede zápis výdeje do centrálního úložiště elektronických poukazů.
- V případě, že není možné vydat zdravotnický prostředek obratem, má možnost jej „zarezervovat“, aby nemohl být paralelně uplatněn v jiné výdejně.
- Dále je postup obdobný, jako tomu je u listinného poukazu – následuje výroba pomůcky.
- V případě, že nebyl zdravotnický prostředek vydán obratem, výdejna provede zápis výdeje do centrálního úložiště elektronických poukazů ve chvíli, kdy si pacient přijde vyzvednout do výdejny svou pomůcku.
- Možností výdeje je i tzv. Zásilkový výdej – tím se rozumí výdej prostředků na základě listinného nebo elektronického poukazu zásilkovým způsobem. Při zásilkovém výdeji musí být splněny požadavky na prodej na dálku stanovené nařízením o zdravotnických prostředcích. Pro zajištění zásilkového prodeje bude k dispozici služba pro stažení obsahu ePoukazu bez osobních údajů (nebude vázána na přístup konkrétní osoby výdejce). Další komunikace s objednavatelem bude probíhat mimo systém eRecept, do něj bude zaznamenán až provedený výdej zdravotnického prostředku.
- V případě hrazeného zdravotnického prostředku obdrží zdravotní pojišťovna po výdeji data o předpisu a výdeji (stažením dávky obdobně jako pro eRecepty).
Níže popisovaný proces se týká ePoukazu vyžadujícího schválení zdravotní pojišťovnou
Popis procesů je sepsán do jednotlivých kroků.
- Lékař vystaví pacientovi ePoukaz, po vystavení je ePoukaz uložený v centrálním úložišti elektronických poukazů. Na základě toho systém eRecept vygeneruje jednoznačný devítimístný identifikátor. ePoukaz musí být označen příznakem schválení zdravotní pojišťovny.
- Takto označený ePoukaz je systémem eRecept uložen do rozhraní přístupném pro danou zdravotní pojišťovnu.
- Zdravotní pojišťovna načte ePoukaz z rozhraní elektronických ePoukazů určených ke schválení. Pokud daná zdravotní pojišťovna nemá možnost technicky načíst takto předané ePoukazy z rozhraní, musí si nastavit vlastní komunikační proces s předepisující.
- V první fázi předá zdravotní pojišťovna informaci předepisujícímu lékaři o výsledku správního řízení předepisujícímu lékaři mimo systém eRecept. Na základě toho předepisující provede označení ePoukazu jako schválený nebo neschválený. V případě schválení uvede na ePoukaz číslo rozhodnutí (žádanky) a případně další informace týkající se rozhodnutí. V druhé připravované fázi rozvoje zdravotní pojišťovna provede označení ePoukazu jako schválený nebo neschválený přímo v rozhraní.
- Teprve po schválení ze strany zdravotní pojišťovny předá lékař pacientovi buď vytištěnou průvodku s identifikátorem ePoukazu, nebo mu může identifikátor předat pomocí SMS, Email, Aplikace – možnosti stejné jako u eReceptu.
- Ve druhé fázi rozvoje jsou připravovány i notifikace pro pacienta a dokončení procesu schvalování na straně zdravotní pojišťovny.
- Lékárna či výdejna načte ePoukaz na základě předloženého identifikátoru.
- Lékárna či výdejna provede zápis výdeje do centrálního úložiště elektronických poukazů.
- V případě, že není možné vydat zdravotnický prostředek obratem, má možnost jej „zarezervovat“, aby nemohl být paralelně uplatněn v jiné výdejně.
- Dále je postup obdobný, jako tomu je u listinného poukazu – následuje výroba pomůcky.
- V případě, že nebyl zdravotnický prostředek vydán obratem, výdejna provede zápis výdeje do centrálního úložiště elektronických poukazů ve chvíli, kdy si pacient přijde vyzvednout do výdejny svou pomůcku.
- Možností výdeje je i tzv. Zásilkový výdej – tím se rozumí výdej prostředků na základě listinného nebo elektronického poukazu zásilkovým způsobem. Při zásilkovém výdeji musí být splněny požadavky na prodej na dálku stanovené nařízením o zdravotnických prostředcích. Pro zajištění zásilkového prodeje bude k dispozici služba pro stažení obsahu ePoukazu bez osobních údajů (nebude vázána na přístup konkrétní osoby výdejce). Další komunikace s objednavatelem bude probíhat mimo systém eRecept, do něj bude zaznamenán až provedený výdej zdravotnického prostředku.
- V případě hrazeného zdravotnického prostředku obdrží zdravotní pojišťovna po výdeji data o předpisu a výdeji (stažením dávky obdobně jako pro eRecepty).