Pacient

20) Co mám dělat, když žádný e-recept nečekám a dorazí mi emailem nebo SMS?

V tomto případě velmi pravděpodobně došlo k chybnému zadání emailu či telefonního čísla na straně lékaře a identifikátory eReceptů tak byly omylem odeslány na Váš kontakt.

Pokud nejste zamýšleným příjemcem této zprávy, zprávu prosím odstraňte. Lékař následně bude mít opět možnost daný eRecept odeslat správnému příjemci na základě jeho vyžádání.

19) Co mám dělat, pokud mě lékař neztotožní v ROB?

Pokud při vystavení eReceptu nedojde ke ztotožnění pacienta v Registru obyvatel (ROB), rozhodně to neznamená, že lékař nemůže vystavit eRecept a předepsat potřebné léky, ani že by v lékárně tyto léky nemohly být vydány.

18) Lékař mě nemůže ověřit v registru obyvatel při předepisování eReceptu.

Pokud Vás lékař nemůže ověřit v registru obyvatel (jeden ze základních registrů ČR, zdroj referenčních údajů), je třeba zkontrolovat Vaše údaje uvedené na kartě pacienta, kterou si o Vás lékař vede, a které zadává při vystavování eReceptu. Může se jednat i o chybějící diakritický znak. (Například rozdíl v křestním jménu Renata x Renáta).
Jestliže chyba přetrvává, je nutné podat reklamaci nesprávných údajů vedených v registru obyvatel u správce registru obyvatel, což je Ministerstvo vnitra.

 

17) Jaké jsou rozdíly mezi eReceptem a listinným receptem?

Rozdíl je v tom, že eRecept obsahuje identifikační znak – dvanáctimístný alfanumerický kód, ten jednoznačně určuje konkrétní eRecept v Centrálním úložišti elektronických receptů.

V případě vytištěné průvodky eReceptu je rozdíl oproti listinnému receptu v tom, že na průvodce není razítko a podpis vystavujícího lékaře – to je nahrazeno elektronickým podpisem.

 

16) Může mi lékař vystavit listinný recept?

Listinný recept může lékař vystavit v případě, že má technické potíže s vystavením eReceptu (například nefunguje internet), nebo v případě výkonu návštěvní služby. Další možností je vystavení receptu v rámci přeshraniční lékařské péče. Tyto výjimky určuje vyhláška 415/2017 Sb. Tedy výjimečně je možné, aby lékař vystavovat listinné recepty.

 

13) Co když lékárna nemá předepsané léky?

Když lékárna nemá na skladě předepsaný lék a pacient souhlasí s tím, že si jej vyzvedne později, je vhodné domluvit se s lékárníkem na prodloužení doby platnosti eReceptu. Mohlo by se stát, že než dojde k výdeji léku, uplyne mezitím doba platnosti eReceptu. V tomto případě lékárník může prodloužit dobu platnosti eReceptu maximálně o stejnou lhůtu, která byla stanovena lékařem. Druhou variantou je navštívit jinou lékárnu. Pokud pacient nechce, nemusí si nechat blokovat eRecept v lékárně, kde léky neměli.