Často kladené otázky - FAQ. Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

Pro změnu kontaktů a adresy je třeba podat elektronicky podepsanou žádost nebo úředně ověřenou listinnou žádost. Jde o volně formulovaný text, v němž uvedete své jméno, příjmení a datum narození. Dále uvedete údaje, které si přejete změnit.

Pokud žádáte o změnu příjmení, je třeba nám zaslat kopii (sken) úředního dokumentu, na jehož základě došlo k této změně. Žádost pak nemusí být podepsána. Doporučujeme pouze uvést vysvětlující text.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
2

Pro změnu kontaktů a adresy je třeba podat elektronicky podepsanou žádost nebo úředně ověřenou listinnou žádost. Jde o volně formulovaný text, v němž uvedete své jméno, příjmení a datum narození. Dále uvedete údaje, které si přejete změnit.

Pokud žádáte o změnu příjmení, je třeba nám zaslat kopii (sken) úředního dokumentu, na jehož základě došlo k této změně. Žádost pak nemusí být podepsána. Doporučujeme pouze uvést vysvětlující text.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
2

Pokud Vás lékař nemůže ověřit v registru obyvatel (jeden ze základních registrů ČR, zdroj referenčních údajů), je třeba zkontrolovat Vaše údaje uvedené na kartě pacienta, kterou si o Vás lékař vede, a které zadává při vystavování eReceptu. Může se jednat i o chybějící diakritický znak. (Například rozdíl v křestním jménu Renata x Renáta).
Jestliže chyba přetrvává, je nutné podat reklamaci nesprávných údajů vedených v registru obyvatel u správce registru obyvatel, což je Ministerstvo vnitra.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
33

Rozdíl je v tom, že eRecept obsahuje identifikační znak – dvanáctimístný alfanumerický kód, ten jednoznačně určuje konkrétní eRecept v Centrálním úložišti elektronických receptů.

V případě vytištěné průvodky eReceptu je rozdíl oproti listinnému receptu v tom, že na průvodce není razítko a podpis vystavujícího lékaře – to je nahrazeno elektronickým podpisem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
31

Listinný recept může lékař vystavit v případě, že má technické potíže s vystavením eReceptu (například nefunguje internet), nebo v případě výkonu návštěvní služby. Další možností je vystavení receptu v rámci přeshraniční lékařské péče. Tyto výjimky určuje vyhláška 415/2017 Sb. Tedy výjimečně je možné, aby lékař vystavovat listinné recepty.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
29

Lékárník může změnit kód pojišťovny pacienta. Mohlo se stát, že předepisující lékař neměl aktuální informaci, nebo došlo k omylu při vystavení eReceptu.
Obecně doporučujeme mít při sobě kartičku pojišťovny při návštěvě lékaře a následně v lékárně při výdeji léků.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
27

Ano, lékař může vyžadovat osobní návštěvu ordinace. Zasílání eReceptu (e-mail, SMS, aplikace) bez nutnosti návštěvy je vždy na rozhodnutí lékaře. Nejčastěji se takto zasílají eRecepty při opakovaném předepisování stejného léku. (Například antikoncepce, léky na tlak v případě chronicky nemocných pacientů a tak podobně.)

 

Kategorie: 
Pořadí: 
25

Když lékárna nemá na skladě předepsaný lék a pacient souhlasí s tím, že si jej vyzvedne později, je vhodné domluvit se s lékárníkem na prodloužení doby platnosti eReceptu. Mohlo by se stát, že než dojde k výdeji léku, uplyne mezitím doba platnosti eReceptu. V tomto případě lékárník může prodloužit dobu platnosti eReceptu maximálně o stejnou lhůtu, která byla stanovena lékařem. Druhou variantou je navštívit jinou lékárnu. Pokud pacient nechce, nemusí si nechat blokovat eRecept v lékárně, kde léky neměli.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
23

Pokud již dojde k uplynutí platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
21

Na platnosti eReceptu se oproti papírovým receptům nic nemění. Obvyklá doba platnosti eReceptu je 14 dnů. Výjimkou jsou například antibiotika. V jejich případě je doba platnosti 5 dnů.
Lékař může prodloužit platnost eReceptu až na jeden rok.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
19

Webová nebo mobilní aplikace umožní pacientovi detailní přehled o všech eReceptech, které byly pacientovi vystaveny, případně i vydány. Slouží i k jednoduchému výdeji léků. Pacient si může vytisknout Průvodku eReceptu a postupovat obvyklým způsobem, nebo může zobrazit eRecept v mobilním zařízení a přiložit identifikátor pro výdej léků ke čtečce v lékárně.
Webová i mobilní aplikace je zcela bezplatně ke stažení na oficiálních webových stránkách https://epreskripce.cz, které provozuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Zde jsou také zveřejněny veškeré návody a videomanuály, jak se do aplikací přihlásit a jak je používat.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
17

Zaslání identifikátoru eReceptu e-mailem je velmi pohodlný způsob. Pacient si eRecept může dle své vlastní volby vytisknout, nebo si jej zobrazit na chytrém mobilním telefonu a v lékárně přiložit zobrazený identifikátor ke čtečce čárových kódů.
Při odeslání eReceptu e-mailem je průvodka eReceptu uložena jako příloha ve formátu PDF a opatřena heslem – kódem pojištěnce.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
15

Prostřednictvím SMS se zasílá identifikátor eReceptu (dvanáctimístný alfanumerický kód). Tento kód pacient ukáže nebo nadiktuje v lékárně a je mu vydán předepsaný lék. (Pro výdej léků je tato forma zcela dostačující.)
Odesílání SMS zpráv je zdarma. Pacient ani lékař za odeslání SMS zprávy nic neplatí.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
13

V tomto případě k žádné zásadní změně oproti předchozím rokům nedochází. Pacientovi vytiskne lékař Průvodku eReceptu, která kromě předepsaného léku a dalších obvyklých položek obsahuje identifikační znak (dvanáctimístný alfanumerický znak, čárový kód). S takovou průvodkou pacient standardně odchází do lékárny, kde mu na základě načtení identifikátoru vydají předepsané léky.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
11

Jsou čtyři možnosti. Buď je možné vytisknout průvodku eReceptu, která se ve většině případů příliš neliší od listinného receptu.

Druhou možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím SMS na mobilní telefon, který zadá lékař při vystavování eReceptu (obecně to nemusí být mobilní telefon pacienta, může to být mobilní telefon rodiče nebo naopak dítěte pro starší generaci).

Třetí možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím e-mailu, kdy v textu e-mailu je uveden pouze identifikátor, pdf s podrobnostmi předepsaných lécích je zašifrovaná příloha tohoto e-mailu.

Poslední možností je využití webové nebo mobilní aplikace pacienta, kde má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných eReceptů i s přehledem předepsaných léků a případně i vydaných léků, informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové letáky léků a veškeré další údaje, které byly na eReceptu uvedeny.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
9

eRecept je pouze záznam v Centrálním úložišti elektronických receptů. Předání identifikátoru může proběhnout např. prostřednictvím průvodky eReceptu, jejímž typickým znakem je čárový kód a dvanáctimístný alfanumerický kód - identifikátor. S jeho pomocí je vydáván předepsaný lék. Průvodka eReceptu se může případ od případu lišit. Zákon 378/2007 Sb., o léčivech ani vyhláška 415/2017 Sb., o eReceptu nestanovuje její vzhled.

Doporučený formát průvodky eReceptu ze strany SÚKL je k nahlédnutí zde:

https://www.epreskripce.cz/sites/default/files/soubory/vzor_pruvodky_v01.pdf

 

Kategorie: 
Pořadí: 
7

Identifikační znak (Identifikátor) je dvanáctimístný alfanumerický znak. S jeho pomocí dochází k výdeji léků, v lékárně jeho načtením nebo zadáním dostanou informace o předepsaných lécích, které je možné vydat. Například by mohl identifikační znak vypadat takto: A1B234CDEF56.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
5

Cílem eReceptu je zjednodušení a tím zlepšení zdravotní péče poskytované pacientům i větší bezpečí pacienta. Pacient může získat identifikátor eReceptu různými cestami a je mu k dispozici i lékový záznam pacienta, tedy souhrnný přehled o předepsaných a vydaných lécích.

Pacient již nyní nemusí nezbytně navštívit svého lékaře, aby získal potřebné léky. V určitých případech je možné například kontaktovat lékaře a požádat jej o vystavení a zaslání eReceptu. Tím se usnadní dostupnost léků pacientům.
Nejčastěji se tento postup použije při opakovaném předepisování léků (antikoncepce, léky na tlak u chronických pacientů). Samozřejmě se tak zlepší dostupnost léků i v případě, kdy je pacient na dovolené mimo své obvyklé bydliště.

Vždy je však nutné respektovat rozhodnutí lékaře, který může trvat na osobním setkání s pacientem v rámci jeho léčby.
Pro výdej léků je zcela dostatečné, když pacient sdělí v lékárně identifikátor eReceptu. (Bližší informace viz zaslání eReceptu e-mailem, SMS, do aplikace.)

 

Kategorie: 
Pořadí: 
3

Zednodušeně můžeme říct, že eRecept je recept (záznam), který se uloží do databáze a v lékárně při výdeji léků ho lékárník z tohoto úložiště načte.

Jinak řečeno je eRecept informace o předepsaných lécích, která se uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů. Následně se pomocí identifikátoru, což je jednoznačný identifikační znak každého konkrétního eReceptu, načte v lékárně, kde se provede výdej léků.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
1

SW lékaře při vystavení předpisu určí, jaké úrovně priority u poznámek výdeje akceptuje. Jednou z možností je priorita „BEZODKLADNE“, což v kontextu lékařských SW znamená „pokud možno příští  pracovní den“. Druhou možnosti „PRISTI_NAVSTEVA“, což znamená, že SW lékaře by měl lékaři zobrazit poznámku až při další návštěvě pacienta. Lékárník může zadat u výdeje jen takovou prioritu poznámky, kterou lékařský SW při vystavení předpisu umožnil. Poslední možností je poznámka lékárníka bez uvedení priority, kterou lze uvést vždy. Všechny poznámky jsou vždy viditelné pro ZP.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
95

Legislativně nic nebrání tomu, aby byl opakovací recept vydán v jeden den, tj. pacient ho předloží v jeden den vícekrát a lékárna ho vydá. Byť se tak poněkud ztrácí jeho funkce a význam, není nikde stanoveno, za jakou dobu smí být pacientem znovu předložen.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
93

U každého eReceptu je možné uvést poznámku, kde je možné uvést důvod změny lékové formy.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
91

Při výdeji léčivého přípravku na základě předpisu uvádí lékárník stav předpisu z pohledu výdeje léčivého přípravku. V případě, že je eRecept plně realizován, je uveden stav předpisu „plně vydaný“. Tím je předepisující lékař a vydávající lékárník informován o konečném stavu předpisu. Tento stav je možné nastavit i v případě, že jeden z předepsaných léčivých přípravků nebyl z jakéhokoli důvodu vydán. Případně je možné uvést poznámku, např. o interakci s předepsaným, ale nevydaným léčivým přípravkem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
89

Každý léčivý přípravek uvedený na předpisu je identifikován jednoznačným identifikátorem ID_LP. K tomuto předepsanému léčivému přípravku a jeho identifikátoru je možné provést výdej. K eReceptu je možné připojit ze strany lékárníka poznámku v rozsahu až 1000 znaků s více úrovněmi priority, určujícími postup předání informace z poznámky lékaři.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
87

Ano, stejně jako na klasický papírový recept je možné, aby předepsané léčivé přípravky vyzvedla i jiná osoba, než které byl léčivý přípravek předepsán.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
85

Při výdeji léčiv předepsaných na eRecept se zdravotní pojišťovna ani totožnost pacienta nekontroluje. Výjimku představuje pouze výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, které nesmí být předepsány nebo vydány osobě mladší 18 let. V případě odůvodněné pochybnosti o věku osoby, které je toto léčivo vydáváno, může lékárník požádat o doložení dosaženého věku.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
83

Aktuálně se u předpisu po platnosti lékárníci normálně dostanou k plnému obsahu. Ale tento eRecept nejde vydat.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
81

Toto nebylo zatím požadováno ani ze strany ČLnK ani ze strany zástupců dodavatelských firem. Datum, čas a důvod zrušení předpisu (tedy „co se s předpisem stalo“) se ale lékárník dozví už teď, ale jeho SW musí umět volat samostatnou službu „InformaceOZrusenemPredpisu“.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
79

Aktuálně má mobilní aplikace lokální paměť, podle které vytváří historický seznam, webová aplikace paměť nyní bohužel nemá žádnou. Lékárník si tedy bohužel musí aktuálně psát někam stranou identifikátory eReceptů, na které vydal léčiva v době dočasné nefunkčnosti svého běžného SW. Tato funkcionalita bude dopracována.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
77

Mělo by odcházet plné ocenění IPLP pro ZP, takže součástí složek vydávaného IPLP by měla býti taxa laborum. Jinak by totiž neseděl celkový součet cen jednotlivých složek, což požadují ZP.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
75

V roce 2018 lékař povinně předepisuje elektronicky. Proto, bude-li na listině identifikátor, bude nezpochybnitelné, že vystavil jen eRecept. I když průvodku nedopatřením podepíše (v rozporu s pokyny SÚKL v technické dokumentaci), nepůjde o listinný recept. Podepsaná průvodka nemůže být náhradním řešením při výpadku spojení mezi CÚER a lékárnou.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
73

Průvodka je pouze jeden z „nosičů“ identifikátoru, není to eRecept. Papírové průvodky tedy není třeba nijak archivovat, eRecepty v CÚER jsou archivovány po dobu 5 let. Podle vyhlášky 415/2017 Sb. mají být nicméně elektronické recepty, na jejichž základě došlo k výdeji léčivého přípravku, a údaje v nich obsažené, evidovány v SW lékárny.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
71

Pokud to bude chtít, tak ano. Jinak průvodku pacientovi vraťte jen, když ji ještě bude potřebovat (částečné výdeje, opakovací recepty). V opačném případě hrozí, že ji pacient pohodí v lékárně nebo v její blízkosti na zem, do koše, popelnice. Lékárna by se mohla dostat do podezření z nesprávného zacházení s osobními údaji. Zachycené průvodky pravidelně skartujte. Pokud si je chcete uchovávat, pak jedině při splnění podmínek pro zacházení s osobními údaji zvláštní kategorie.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
69

Dle vyhlášky 415/2017 Sb. a vyjádření od MZdr a ČLnk, lékárník absenci důvodu nebo jeho nesprávnost neřeší a léčivo vydá.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
67

V CÚER je připraveno celkem 8 stavů, z nichž je funkčních 5. „Předepsáno“ je stav po založení eReceptu lékařem. „Připravovaný“ – lékárna začala připravovat IPLP nebo objednala HVLP (obdoba šatního lístku), eRecept je blokován pro výdej pouze v lékárně, která tento stav nastavila. „Částečně vydáno“ je stav, kdy je vydána pouze jedna položka ze dvou nebo necelá položka nebo výdej na opakovací recept. „Plně vydaný“ – vše bylo vydáno, nebo už nemá být vydáno (pacient lék nechce), tento stav může být změněn, ale jen v lékárně, v níž byl nastaven. „Nedokončený výdej“ – zatím nebylo vydáno nic, nemá být vydáno (pacient lék nechce), ale lékárna chce něco uvést do poznámky a má být možný další výdej.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
65

Když vydáte jen jednu položku ze dvou, nebo necelou položku u běžného receptu. Také u výdeje na opakovací recept, který není poslední. Další vydávající lékárník pak musí dosud nevydané léky odvodit porovnáním předepsaných a dosud vydaných balení.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
63

Výpisy z eReceptu jako samostatný doklad neexistují. Není možné ani vystavit listinný výpis z eReceptu. Lze ale udělat něco jiného. CÚER umožňuje výběrem stavu eReceptu „Částečně vydaný“ prodloužit platnost eReceptu o původní dobu platnosti, tedy obdobně jako to je u listinného receptu. Tato možnost předpokládá, že alespoň něco bylo na eRecept vydáno.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
61

Ano. CÚER to technicky neomezuje.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
59

CÚER nemá žádné omezení počtu vydávaných druhů přípravků. V dávce pro ZP ale mohou být max. 2 druhy na řádek výdeje. Proto je třeba za pomoci „Částečně vydaný“ výdej provést na několikrát, vždy max. o dvou druzích. Některé SW pro lékárny mohou toto omezení technicky řešit na pozadí bez součinnosti s lékárníkem. Tuto skutečnost je nicméně nutné ověřit u dodavatele lékárenského SW.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
57

V CÚER jsou připraveny stavy eReceptu „Ke schválení“ a „Zamítnutý“, které zatím ale nejsou aktivovány. Nyní je postup takový, že lékař předepisuje eRecept ve chvíli, když už má schválení RL, a musí do eReceptu doplnit číslo schválené žádanky. Pokud to neudělá, bude si lék pacient hradit sám, protože eRecept bez čísla žádanky nelze na schválení revizního lékaře ani předepsat.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
55

Na receptu pro vojáka uvádí lékař úhradu ZAKLADNI_ZAM. Pokud tento údaj chybí, lékárník toto doplnit nemůže. Pokud ale na receptu pro vojáka uvede lékař pouze ZAKLADNI úhradu (tedy nikoliv ZAKLADNI_ZAM jak by správně měl) a voják nicméně předloží v lékárně průkazku a lékárna ověří, že de o vojáka z povolání (vojáka aktivní zálohy),  a vydá mu léčivo bez doplatku s tím, že chce pak celou úhradu po VoZP (lékárna to bude i signalizovat v DR VZP vyplněním pole RZVL = X), pak VoZP provede celou úhradu s tím, že v tomto případě správnost ověření jde za lékárnou. VoZP pozná podle svých registrů, že se jedná o vojáka z povolání (vojáka v aktivní záloze).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
53

Blokační chyba, kdy nebylo možné zaměnit za jiný název nebo formu, byla odstraněna. Aktuálně lze vydat záměnu i pro tento případ v souladu s platnou vyhláškou, tedy náhradu při nezbytném výdeji. Neznamená to však, že tento příznak pozbývá smyslu. Záměnu v takovém případě by měl lékárník vždy zvážit a informovat lékaře. Při rozdílné ATC skupině předepsaného a vydaného léčiva s příznakem „Nezaměňovat“ odpoví CÚER upozorněním na tuto skutečnost v rámci potvrzení o uložení záznamu o výdeji.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
51

Doplnit tento údaj nemůžete. Ideálně, když jej lékař v eReceptu změní. Ale pokud se podaří jen telefonický kontakt s lékařem bez možnosti změny eReceptu, pak by mělo být možné vydat a do poznámky uvést zvýšená úhrada po tel. dohodě s lékařem. A protože určitě chybí i diagnóza, do poznámky doplňte i ji. Nejde o změnu eReceptu, ale o poznámku k výdeji, kterou ZP uvidí.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
49

Ano, jsou dvě možnosti, jak se to mohlo stát. První možností je, že lékař před výdejem eRecept opravil a pacient drží v ruce původní vytištěnou průvodku a novou opravenou průvodku. Druhou možností je pochybení lékařského SW při tisku průvodky, pokud není tištěna z IS eRecept. V obou případech platí, že platná je verze, kterou zobrazuje CÚER při načtení identifikátoru.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
47

Platí vždy pouze údaje uvedené na eRecept uloženém v CÚER. Vždy a ve všem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
45

Retaxaci je možné provést i po kompletním vydání eReceptu a po jeho platnosti, a může ji provést také jiný lékárník vydávající lékárny. Zásadní podmínkou, ale je aby byl v CÚER zadán alespoň nějaký výdej (dle zákona má být proveden „neprodleně“ po vydání léčiva pacientovi), který je možné takto upravovat. Zcela nový výdej již k předpisu s prošlou platností zadat nelze. Při každé změně se výdej přepisuje celý s identitou lékárníka, provádějícího úpravu. I pokud je tedy upravena pouze poznámka u výdeje jiným než vydávajícím lékárníkem, tak dojde ke změně identifikace lékárníka u tohoto výdeje.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
43

Chyby zjištěné při retaxaci se většinou netýkají chyb v náležitostech receptu, ale chyb při výdeji. Lékárník tedy nebude měnit eRecept, ale záznam o výdeji. CÚER je nastaveno tak, že pod pojem vydávající lékárník spadá každý lékárník působící v lékárně, která uskutečnila výdej. To znamená, že vydávající lékárník po odchodu do jiné lékárny už nebude mít přístup k eReceptům, na které vydal, ale v nové lékárně bude mít přístup k eReceptům, na které vydali jeho noví kolegové před jeho příchodem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
41

Jde o technickou bezpečnostní blokaci změny eReceptu. Momentálně je nastavena na 3 minuty. Po tuto dobu nemůže lékař předpis změnit, aby nedocházelo k úpravám „pod rukou lékárníka“. Limit se počítá od okamžiku posledního stažení eRecept lékárníkem z CÚER. Skutečnost, že se následně lékárník dívá na obrazovku, kde je eRecept zobrazen, není z hlediska počítání limitu relevantní.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
39

Kromě ZP je nemůže opravit, musí o opravu požádat lékaře. Uvažuje se o tom, aby lékárník opravu provést mohl. K tomu je ale nutná změna legislativy. Údaj o ZP může změnit i po uplynutí platnosti receptu.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
37

Příslušnost pacienta k pojišťovně. Zatím jen jednorázově. Uvažuje se o možnosti změny pro každý výdej, protože mezi výdeji může docházet ke změně ZP.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
35

Lékárník nemůže změnit údaje uváděné na eReceptu vyjma výdeje jiného léčivého přípravku, než jaký je předepsaný (ovšem se souhlasem pacienta) a kódu zdravotní pojišťovny. Za údaje uvedené na eReceptu plně zodpovídá jeho původce, tedy lékař. V případě zjištěných nesrovnalostí je nezbytné požádat lékaře o provedení změny.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
33

eRecept nelze vyplnit neúplně, CÚER je nastaveno tak, aby bez uvedení povinných náležitostí nebylo možné eRecept předepsat. V praxi je to ale složitější. CÚER není schopné u všeho kontrolovat správnost hodnot. CÚER proto nekontroluje zejména platnost čísla pojištěnce, kódu pojišťovny, platnost IČZ/IČP. U předpisů, u kterých se při jeho vystavení lékařem nepodařilo ztotožnit pacienta proti Registru obyvatel, není garantována správná adresa a ani totožnost pacienta. Aktuálně je možné formálně vyžadovat na eReceptu i úhradu léčiv, která nemají úhradu vůbec přidělenou. Není také kontrolováno schválení případné žádanky revizním lékařem a splnění indikačních a preskripčních omezení.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
31

Proveďte částečný výdej léčiv. SW lékárníka pak obvykle prodlouží platnost zbytku předpisu až na dvojnásobek lhůty. Prodloužení platnosti je nezbytným předpokladem provedení výdeje jen části předpisu. Jedná se v podstatě o řešení obdobné výpisu, nicméně pacientovi stále zůstává tentýž identifikátor předpisu, se kterým pak znovu přijde do stejné nebo jiné lékárny.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
29

Všechno včetně záznamů o výdejích a poznámek.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
27

Ano, bude. Data přímo z CÚER nebudou ZP využívat pro účely vyúčtování úhrad. Lékárny ve svých IS budou uchovávat veškerá data z eReceptů včetně dat o výdejích a z nich budou sestavovat dávky.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
25

Lékárna v případě eReceptu své výkony dokládá dávkami jako dosud. Příslušná ZP však sama získá potřebná data z CÚER pro kontrolu vyúčtování, není nutné přikládat nějaké dokumenty (eRecept je uložený pouze v CÚER). Podmínky pro předepisování a výdej léčivých přípravků na základě elektronických receptů jsou již zakotveny v zákoně č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a v jeho prováděcích vyhláškách (54/2008 Sb. a 84/2008 Sb.).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
23

eRecept jsou data, která lékař odešle do CÚER, kde zůstanou uchována a odkud je získává lékárník. Viditelný vzhled pro člověka je vždy grafickým znázorněním dat ve formuláři na rozhraní (monitor počítače, displej mobilu), který pro lékárníka připravuje IS lékárny, popř. webová nebo mobilní aplikace SÚKL. eRecept není průvodka, email, SMS, identifikátor, záznam o výdeji, obraz na monitoru počítače v lékárně, data uchovaná v IS lékárny, obsah dávky pojišťovně.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
21

Certifikát elektronického podpisu je ověřován z hlediska časové platnosti a toho, že nebyl zneplatněn, nikoliv z hlediska souladu s certifikátem použitým při registraci. Neověřuje se ani soulad se jménem předepisujícího lékaře, protože dle nařízení eIDAS lze používat v certifikátech i pseudonymy. Elektronický podpis slouží pro dohledávání a forenzní průkaznost v případě problémů. Obnovu certifikátu nebo změny vydávající certifikační autority tedy nemusíte nijak hlásit na SÚKL. Přístupové certifikáty pro SSL (tedy nikoliv pro podpis) pak vydává přímo SÚKL.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
19

Lze zkusit v internetovém prohlížeči otevřít adresu https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik. K tomuto je však potřeba aby prohlížeč mohl využít SSL certifikát vystavený SÚKL. V případě použití adresy https://lekarnik-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekarnik?wsdl bude navíc zobrazena výzva pro zadání uživatelského jména a hesla. Pokud se následně nezobrazí chyba, pak je internetové spojení, prostupy přes firewall, SSL certifikát a případně uživatelské jméno a heslo správné a funkční.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
17

Mobilní připojení je také vhodné použít jako nouzovou zálohu pro výpadek běžného drátového spojení. Toto zálohování spojení je vhodné zajistit ve spolupráci s IT odborníky na úrovni routeru lékárny. Je doporučeno, aby lékárna měla připravený alespoň jeden mobil (či tablet s vlastní SIM kartou) s možností datového připojení (pomocí datového tarifu od operátora) s nainstalovanou a nakonfigurovanou mobilní aplikací pro lékárníka od SÚKL. Tato aplikace pak umožní zobrazovat přijaté eRecepty a přepínat je do blokačního stavu „Připravováno“, což umožní okamžité odbavení pacienta s předpokladem dodatečného zadání výdejů tentýž den po vyřešení technického problému s internetem v lékárně.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
15

Jeden výdej má velikost do 10kb. Pokud tedy vydáte 300 předpisů denně, tak měsíčně využijete cca 90 MB pro vystavování předpisů. Pro vnímání rychlosti je zásadní nicméně tzv. latence spojení. Ta může být u bezdrátových spojení pomalejší než u drátových, nicméně v zásadě by pro vydávání eReceptů mělo postačovat i mobilní EDGE připojení, není-li k dispozici vysokorychlostní drátové či bezdrátové spojení.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
13

Předepisování a výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití se provádí prostřednictvím lékařského, pro výdej pak lékárnického software (SW).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
11

Veřejnou část zaručeného elektronického SÚKL nepřipojuje k osobě uživatele. Není tedy potřeba ani informovat SÚKL při prodloužení certifikátu nebo změně certifikační autority (dodavatele certifikátu).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
9

Každý lékař a každý lékárník, který předepisuje nebo vydává léčiva prostřednictvím eReceptu, musí mít svůj vlastní ZEP. Ten nahrazuje vlastnoruční podpis na předpisu v listinné podobě, obdobně nahrazuje podpis lékárníka u výdeje na předpis. Tento požadavek vyplývá z legislativy, kterou je SÚKL povinen respektovat. Pro vytvoření připojení zdravotnického zařízení k CÚER stačí jeden SSL certifikát.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
7

Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) dosud nebyla doručena dodejka. Pravděpodobně se jedná o chybu na straně České pošty. Pro zrychlení řešení tohoto problému podejte čestné prohlášení. V něm uveďte volnou formou, že Vám byly přístupové údaje doručeny do vlastních rukou a že jste je převzal/a v neporušeném stavu.

Čestné prohlášení zašlete elektronicky datovou schránkou, e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz, nebo písemně na adresu: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41.

V případě odeslání prohlášení prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva. Při odeslání prohlášení prostřednictvím České pošty, nemusí být podpis úředně ověřený.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
5

Podejte „Žádost o obnovení přístupových údajů“. Jedná se o volně formulovanou žádost. Uveďte své celé jméno a příjmení, datum narození, doručovací adresu a připojte úředně ověřený vlastnoruční podpis. Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS), kdy není nutné zasílat dokument s ověřeným podpisem, nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva.

Nové přístupové údaje Vám budou zaslány obratem poštou, datovou schránkou nebo e-mailem. Pokud neuvedete v žádosti e-mailovou adresu nebo ID datové schránky, budou Vám zaslány vždy poštou. Dojde k zneplatnění stávajících hesel a k CÚER nebude možné přistupovat do doby přijetí nových přístupových údajů a provedení změny jejich hesel.

V žádosti uveďte, jakým způsobem Vám máme zaslat obnovené přístupové údaje.

  1. Datovou schránkou
  2. E-mailem
  3. Poštou

Pokud zvolíte možnost zaslání e-mailem, sdělte nám mobilní číslo, na které Vám zašleme heslo k dokumentu.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
3

Je nutné, aby byla Vaše lékárna připojena k SÚKL. Při registraci lékárny jste od místně příslušné OKL obdrželi přístupové údaje, které lékárnu připojí.

Dále je nutné, aby lékárníci dané lékárny měli přístup k CÚER. Ten získají prostřednictvím „Žádosti lékárníka o přístup k CÚ“, kterou naleznete na webových stránkách https://epreskripce.cz - Registrační formuláře (pro odeslání žádosti z webu a další práci s eRecepty je třeba mít zaručený elektronický podpis, informace o tom, jak jej získat, naleznete také na výše uvedeném odkaze v článku „Jak začít používat eRecept“).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
1

U osob mladších 33 dnů nelze zaručit, že všichni jejich jmenovci narození ve stejný den byli již zadáni do registru obyvatel a mohlo by proto dojít chybnému ztotožnění.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
85

CÚeR nyní vyžaduje povinně zadání PSČ, které však musí být pětimístné. Z toho důvodu může vzniknout problém se zahraničními PSČ odlišného formátu. Adresa na receptu má být dle vyhlášky „adresa místa, kde se pacient zdržuje“. Doporučuje se tedy použít adresu místa, kde se zdržuje v ČR za předpokladu uvedení kontaktního telefonu či emailu pacienta (pro sdělení případné závady v léčivém přípravku). Nouzově lze tedy použít adresu hotelu nebo lázní, kde je pacient ubytován. Pokud pacient v ČR nepřespává, tak lze v tuto chvíli použít výjimečně adresu předepisující ordinace.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
83

Pravděpodobně došlo k chybnému ztotožnění z důvodů chybného zadání jména, příjmení a data narození a byl nalezen jiný pacient, který již shodou okolností zemřel. Je nutné ověřit překlepy a diakritiku v zadaných údajích. Pravděpodobnost chyby v registru obyvatel je podstatně nižší, nicméně pokud je vše zadáno správně, pak je nutné místo eReceptu vystavit papírový předpis. Pacient by pak měl podat žádost o prověření či opravu údajů na Ministerstvo vnitra, které je správcem ROB, tzv. reklamaci údajů.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
81

Momentálně se ztotožňují téměř všichni pacienti v ROB, což přidává k procesu vystavování předpisu několik sekund nutných pro komunikaci s ROB. Po prvním ztotožnění se pacient uloží v databázi IS eRecept a dochází k vytváření lokálního ztotožněného kmene pacientů v rámci IS eRecept. Při dalším eReceptu se pak už pacient vyhledává primárně lokálně v databázi IS eRecept, což je podstatně rychlejší. Postupně tedy bude většina pacientů ztotožněna, nicméně u těch, u kterých nedojde ke ztotožnění a eRecept bude přesto uložen, bude proces komunikace s ROB probíhat i u dalšího vystavovaného eReceptu. Stejně tak bude proces ztotožňování probíhat u nových pacientů, kteří budou od spuštění této funkcionality u lékaře pro eRecept poprvé. Prodleva při vystavování předpisů se tedy bude v průměru snižovat, nicméně podmínkou je, že lékaři budou věnovat pozornost tomu, aby údaje pacienta (jméno, příjmení, datum narození) měli uvedené ve svých kartotékách správně. Chybně zadaný pacient se totiž bude v ROB hledat neúspěšně stále znovu a znovu a do lokální databáze nebude nikdy uložen jako ztotožněný.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
79

V maximálním případě proběhne při vystavování předpisu dvojí komunikace s Registrem obyvatel (ztotožnění a přihlášení k automatickému odběru změn u dané osoby). Každá z těchto komunikací čeká na odpověď maximálně 5 sekund. Prodleva při volání ROB tedy činí maximálně 10 sekund. Jedná se o maximální variantu, kdy pacient dosud nebyl ztotožněn, protože u dříve ztotožněného pacienta proběhne lokální nalezení pacienta v kmeni do jedné sekundy. Lékařské SW by tedy měly čekat na odpověď minimálně dvojnásobek této doby, tedy 20 sekund (aby bylo dost času na navázání SSL spojení, přenos požadavku a odpovědi přes internet, validaci, zpracování a uložení předpisu do databáze IS eRecept).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
77

Je samozřejmě možné pokračovat v uložení eReceptu pro neztotožněného pacienta, ale zcela jednoznačná vazba mezi eReceptem a pacientem je vyžadována z důvodu jednoznačného přiřazení eReceptu danému pacientovi. Pokud nedojde ke ztotožnění, nezablokuje to ani vystavení eReceptu ani jeho výdej (bude uložen a identifikátor mu bude také přidělen), ale pacient neuvidí takto vystavený eRecept v přehledu svých eReceptů. Výhledově nebude takto vystavený eRecept viditelný ani v lékovém záznamu pacienta přístupném ostatním zdravotníkům.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
75

V ROB jsou vedeny referenční údaje o fyzických osobách. Jedná se o občany ČR a EU, cizince s povolením pobytu v ČR a cizince, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana formou azylu nebo doplňkové ochrany. Cizinci bez trvalého nebo dlouhodobého pobytu v ČR ztotožnění nikdy nebudou, takže se u nich vždy objeví upozornění na neztotožnění.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
73

Všechny údaje musí být pro úspěšné ztotožnění zadané správně, i chyba v diakritice vede k neztotožnění. Problémem může být nekorektnost dat v evidencích lékařů, překlepy, nesprávné přepsání údajů. Častým problémem je např. chybějící háčky a čárky ve jménech a příjmeních, uvedení titulu jako součást jména nebo příjmení. Nesprávné opsání čísla pojištěnce nemůže vést k chybě ztotožnění, protože číslo pojištěnce se při ztotožnění nepoužívá.  Pokud je pacient neztotožněn, je nutné opravit zadané údaje a provést další pokud uložení eReceptu. V případě, že pod zadanou identifikací není jednoznačná osoba (např. dva Josefové Novákovi narozeni v jeden den), je nutné provést „doztotožnění“ adresou nebo číslem dokladu (OP nebo pas).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
71

Ztotožňuje se proti Registru obyvatel (ROB), což je jeden ze základních registrů ČR a jediný zdroj referenčních dat, který státní instituce v ČR musí využívat. Více informací naleznete na stránkách www.szrcr.cz . Ztotožnění vůči ROB nemá žádnou vazbu na registr pojištěnců ani na registry, které jsou spravovány ÚZIS. Spolehlivost dat samotného Registru obyvatel ztotožnění přesahuje 99%, ale úspěšnost ztotožnění je závislá na přesně a správně uvedeném jménu, příjmení a datu narození pacienta.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
69

Ztotožňování pacienta probíhá primárně podle jména, příjmení a data narození, které zadává lékař nebo jsou údaje převzaty z evidence lékaře. Rodné číslo se při ztotožnění nijak nepoužívá. Je nutné mít všechny údaje zadané správně, i chyba v diakritice vede k neztotožnění. Problémem může být nekorektnost dat v evidencích lékařů, překlepy, nesprávné přepsání údajů a v minimální míře i nesrovnalosti v ROB. Nejběžnějšími důvody neztotožnění jsou chyby v diakritice (např. „Renata“ namísto „Renáta“), překlepy (např. Kristína namísto Kristýna), uvádění titulu jako součást jména (např „Ing. Karel“ namísto „Karel“), případně mezery navíc (například „Nováková - Dlouhá“ namísto „Nováková-Dlouhá“).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
67

Na každém předpisu jsou nyní dva telefony. Jeden má být přímo na lékaře a uvádí se na každém receptu výslovně jako povinný údaj (Predepisujici.Telefon), ten doplňuje lékařský SW, a druhý je na recept doplňován automaticky dle použitého kódu pracoviště (Predepisujici.PZS.Telefon). U některých pracovišť tento druhý telefon není v EI uveden a proto tam doplňujeme automaticky „neuvedeno“. Problém nicméně je v tom, že některé lékárenské SW se rozhodly (asi pro úsporu místa) zobrazovat pouze jeden telefon a vybraly si zrovna ten telefon na pracoviště. Takže díky tomu pak lékárník telefon lékaře ve výjimečných případech reálně neuvidí. Další možností je, že SW lékárníka zobrazuje jen ten telefon přímo na lékaře a SW lékaře tam vyplnil nějaký nesmysl. U telefonů kontrolujeme formát jen když se na ně má poslat SMS.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
65

Souhlas se zpracováním osobních údajů pacienta není potřeba, protože toto odesílání údajů v rámci eReceptu vyplývá ze zákona o léčivech.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
63

U individuálně připravovaných léčivých přípravků je povinné uvést postup přípravy textově, tedy obvyklým způsobem tak jak byl uváděn na papírovém předpisu. Na jednotlivých samostatných řádcích tedy jsou uvedeny jednotlivé složky a instrukce pro přípravu. Složky lze uvádět také strukturovaně, ale jejich uvedení není povinné s jednou výjimkou, kterou je konopí. U předpisu IPLP s obsahem konopí je nutné uvést strukturovaně složku konopí s odpovídajícím kódem (9000005 nebo 9000006) a gramáží - z hlediska sledování limitu je rozhodující hmotnost suché části rostliny, nikoliv obsah.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
61

Léčivo STALORAL je směs alergenových extraktů. Lékař uvede například podíl pro kočku, psa, pyl. Lékárník následně objednává jeho výrobu a následně vydává pacientovi. Nejedná se o IPLP a léčivo je uvedené v číselníku léků SÚKL. Lékař stanovuje individuálně podíl alergenů a tento podíl musí uvést do poznámky k eReceptu. V případě, že pole pro uvedení poznámky u předpisu v SW lékaře chybí, je nutné se obrátit na výrobce daného SW.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
59

Lékárna při vykazování vydaných LP uvádí v dávce dokladů pro ZP druh pojistného vztahu (atribut DDPP = 4). V případě osob pojištěných v jiné zemi EU, kteří mají u nás pouze tzv. výpomocnou registraci (například u VZP) se na papírový recept uváděla poznámka u kódu pojišťovny (např. „111/EU“). V případě eReceptu je tedy vhodné uvést tuto skutečnost do poznámky k eReceptu. Lékárník může dále použít službu B2B VZP „Stav pojištění – průběh pojištění B2B“, která by jej měla informovat o tom, že dané číslo pojištěnce bylo přiděleno EU pojištěnci a tento doklad zařadit do samostatné dávky. V případě, že pole pro uvedení poznámky u předpisu v SW lékaře chybí, je nutné se obrátit na výrobce daného SW.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
57

Nehrazené léčivo lze předepsat bez uvedení čísla pojištěnce a kódu pojišťovny. Hrazené léčivo je pak možné dle pojišťovny předepsat na matku, anebo na dočasné číslo pojištěnce. Je nutné se informovat u dané zdravotní pojišťovny, který způsob akceptuje.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
55

V tomto případě je do pole kód ZP vyplněn kód "000" (umělý kód pro Ministerstvo zdravotnictví), kmenové číslo pacienta je vyplněno do pole číslo pojištěnce a identifikace VŠ se uvede do poznámky.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
53

Je nutné si především vyjasnit v jakém právní poměru probíhá zastupování a která ordinace reálně ošetřuje pacienta. Pokud jde o dohodu o provedení práce či pracovní činnosti, podle které zastupující lékař pracuje pro zastupovaného, tak by měl správně používat PC v ordinaci zastupovaného lékaře a zapisovat do normální dokumentace pacienta v původní ordinaci. Pak tedy automaticky používá SSL certifikát ordinace zastupovaného lékaře a zastupovaný lékař musí pouze pro tohoto „nového pracovníka“ připravit uživatelský účet ve svém SW, protože tento pracovník má jiné uživatelské jméno a heslo pro CÚeR.

Druhá možnost je, že pacienta ošetřuje reálně zastupující lékař ve své vlastní ordinaci. Pak by používal zcela normálně svůj vlastní PC se svým SSL certifikátem a zapisoval by to do své dokumentace. Nijak se nemění ani nastavení jeho uživatelského jména a hesla. Otázka komu jde předepsání LP do limitu u zdravotní pojišťovny s tím v podstatě nijak nesouvisí. IČP/IČZ se uvádí na každém předpisu zvlášť (viz jiná otázka k lékařům s více razítky pro střídání více IČP). V takovém případě tedy musí lékař požadovat po svém dodavateli SW, aby mu umožnil měnit IČP/IČZ na vystavovaném předpisu a nešlo pouze o fixní nastavení jediné hodnoty v konfiguraci systému.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
51

SW lékaře to má bezodkladně zobrazit, poté co tuto informaci získá, tedy nemá s tím čekat do příští návštěvy pacienta (příznak PRISTI_NAVSTEVA).  SW tuto informaci získá pomocí funkcí PripravitVydejePredepisujiciho, StahnoutVydejePredepisujiciho a PrevzitVydejePredepisujiciho, což vede k určitému zpožděním. V případě že jde o výdej v pátek, tak se o tom lékař dozví nejdřív v pondělí. S touto prodlevou se počítá a stále to splňuje definici režimu „bezodkladně“ dle dokumentace.  Citace z dokumentace pro SW vývojáře:

BEZODKLADNE – SW lékaře by měl zobrazit poznámky k výdeji bezodkladně po získání této informace z CÚeR (obvykle tedy následující pracovní den po zapnutí PC).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
49

IČP nemusí být zdravotní pojišťovnou přiděleno. Pokud nebylo zdravotní pojišťovnou přiděleno identifikační číslo, uvede se do příslušného pole: „00000000“. V rámci elektronického předepisování se pro hrazené položky jedná o povinný údaj.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
47

Pole pro vyplnění ZP je nepovinné, pro tyto pacienty jej tedy nevyplňujete. V takovém případě se kód pojišťovny vůbec neodesílá a tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
45

Pro pacienty bez čísla pojištěnce se vyplňuje pouze datum narození. Postup vyplňování těchto polí je závislý na konkrétním lékařském SW. V takovém případě se číslo pojištěnce vůbec neodesílá a tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
43

IS eRecept používá výhradně číselník zveřejňovaný SÚKL na opendata.sukl.cz. Tento číselník musí umět využívat SW lékaře a musí jej aktualizovat vždy ráno prvního dne měsíce. Ostatní číselníky léčiv používané v ČR, například ten který zveřejňuje VZP, nejsou pro eRecepty určující, přestože jejich obsah může být z větší části shodný s číselníkem SÚKL. Příčinou chyb C004, C005 a C013 je skutečnost, že SW lékaře nemá načtený aktuální číselník z opendata.sukl.cz.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
41

V případě že daný lék nemá v číselníku uvedenou sílu, formu nebo balení, tak je potřeba daný element vůbec neuvádět při zakládání eReceptu. Ze standardně zadávané čtveřice údajů se pak stává trojice. Tato výjimka musí být implementována v SW pro lékaře jeho dodavatelem a samotný lékař ji při užívání SW a výběru léčiva ze seznamu není schopen ovlivnit.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
39

K odeslání SMS i emailu dojde do jedné minuty. Doručení u SMS je otázkou operátora, kterého pacient používá. U emailů může dojít k delší prodlevě doručení emailu na straně jeho poskytovatele emailu. S ohledem na to, že email obsahuje průvodku v podobě šifrovaného PDF, může být emailová notifikace vyhodnocena poskytovatelem emailu pacienta jako spam a pacient ji nalezne ve své schránce ve složce pro nevyžádanou poštu. Tento fakt nemůže SÚKL ze své strany ovlivnit.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
37

Zaslání identifikátoru eReceptu zajišťuje IS eRecept, nikoli SW na straně lékaře nebo stomatologa. Tento SW musí mít nainstalovaný modul pro komunikaci s CÚER a zároveň musí podporovat všechny funkcionality, které IS eRecept umožňuje. Odeslání emailu pacientovi je pak pouze označení cesty předání a zadání/potvrzení emailu, na který má být identifikátor doručen. Existují nicméně také SW, které odesílají vlastní emaily či SMS z účtu lékaře. Je proto nutné ověřit u dodavatele SW, jak je daný SW nastaven.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
35

IS eRecept přiděluje identifikátor eReceptu, jakmile SW lékaře prostřednictvím webové služby takovou žádost zašle. Vytvořený eRecept je jednoznačně identifikován a uložen do CÚER s tímto identifikátorem a rozhodně není třeba nic tisknout, aby byl tento identifikátor znám. Identifikátor eReceptu není znám před odesláním eReceptu do CÚER.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
33

Existují celkem 4 cesty předání identifikátoru pacientovi zajišťované ze strany IS eRecept. Vytištěná průvodka eReceptu, zaslání emailu s průvodkou eReceptu jako přílohou ve formátu pdf zašifrovaném číslem pojištěnce pacienta (odeslání zajišťuje IS eRecept), zaslání identifikátoru eReceptu prostřednictvím SMS (zajišťuje IS eRecept zdarma) nebo využití webové či mobilní aplikace pacienta, který se jejím prostřednictvím může podívat na veškeré své vystavené eRecepty. Volba způsobu předání identifikátoru je na úvaze pacienta.

Požadavek na zaslání emailu nebo SMS od IS eRecept musí být vyžádán ze strany předepisujícího lékaře (přes jeho SW). Notifikace se neodesílá automaticky na zadané emaily a telefonní čísla bez tohoto explicitního požadavku.

Kromě toho může SW lékaře odesílat email nebo SMS nebo generovat průvodku pro pacienta sám bez IS eRecept.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
31

Pro lékaře předepisující ad usum proprium je dostupná webová aplikace, prostřednictvím které je možné eRecepty vystavovat. Tato aplikace je přístupná na webové adrese https://lekar.erecept.sukl.cz , Aplikace je k dispozici zdarma, lékař však musí disponovat kvalifikovaným osobním certifikátem a přístupovými údaji.

Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZČR) připravilo vyhlášku 415/2017 Sb., která stanoví specifické situace po 1. 1. 2018, kdy je možné i nadále vystavit i klasický papírový recept. Případ předepisujícího lékaře pouze pro vlastní potřebu a pro vlastní rodinu je uveden jako jedna z výjimek.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
29

CÚER podporuje rozlišení úhrady pacientem nebo zdravotní pojišťovnou (základní či zvýšená úhrada). Konkrétní způsob zadání této položky záleží na daném SW předepisujícího lékaře. U vojáků (pojištěných u VoZP) dále je možné vyžadovat úhradu doplatku léčiva armádou přes VoZP.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
27

Tato chyba může být v některých případech způsobena chybným zadáním adresy pacienta v SW lékaře. Obvyklou chybou je zejména doplňující text v poli pro číslo popisné v adrese pacienta. Například místo „123“ je uvedeno „123 – zvonek č.4“ nebo „123/4“ (sloučení čísla popisného a orientačního do jednoho pole). To však není z hlediska CÚER akceptovatelné jako číslo popisné, které musí být čistě numerickou hodnotou bez přílepků. Podobně je nezbytné uvést v adrese název obce a PSČ a tyto hodnoty tedy musí být vyplněny v SW lékaře. Povinnost uvádění adresy na receptu vyplývá z vyhlášky (nejde o libovůli SÚKL) a tato povinnost platila i dříve a to i pro papírový recept. V případě, že pacient nemá email, tak je nutné, aby nebyl zadán vůbec a nepoužívat hodnotu „ne“ namísto platné emailové adresy. Pokud nelze chybu S009 vyřešit tímto jednoduchým způsobem, tak je nutné kontaktovat skutečně výrobce daného SW pro lékaře. U hodnot „123/4“ uvedených v kolonce pro číslo popisné, by měl SW lékaře automaticky odeslat pouze část před lomítkem a nevyžadovat po lékaři opravu adresy pacienta.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
25

Z pohledu IS eRecept je název ulice v adrese nepovinný údaj. V tomto případě uvedete název obce, číslo popisné či evidenční a PSČ. V případě že váš SW vyžaduje uvedení ulice v adrese pacienta, musíte se obrátit na dodavatele svého SW. Občas se stává, že SW lékaře posílá název ulice o nulové délce namísto jeho úplné absence u obcí bez názvů ulic, což vede k chybě.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
23

Nikoliv, současná legislativa neumožňuje preskripci omamných a psychotropních látek na eRecept. SÚKL je povinen se řídit platnou legislativou.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
21

Certifikát elektronického podpisu je ověřován z hlediska časové platnosti a toho, že nebyl zneplatněn, nikoliv z hlediska souladu s certifikátem použitým při registraci. Neověřuje se ani soulad se jménem předepisujícího lékaře, protože dle nařízení eIDAS lze používat v certifikátech i pseudonymy. Elektronický podpis slouží pro dohledávání a forenzní průkaznost v případě problémů. Obnovu certifikátu nebo změny vydávající certifikační autority tedy nemusíte nijak hlásit na SÚKL. Přístupové certifikáty pro SSL (tedy nikoliv pro podpis) pak vydává přímo SÚKL.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
19

Lze zkusit v internetovém prohlížeči otevřít adresu https://lekar-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekar. K tomuto je však potřeba aby prohlížeč mohl využít SSL certifikát vystavený SÚKL. V případě použití adresy https://lekar-soap.erecept.sukl.cz/cuer/Lekar?wsdl bude navíc zobrazena výzva pro zadání uživatelského jména a hesla. Pokud se následně nezobrazí chyba, pak je internetové spojení, prostupy přes firewall, SSL certifikát a případně uživatelské jméno a heslo správné a funkční.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
17

Jeden předpis má velikost do 10kb. Pokud předepíšete 50 předpisů denně, tak měsíčně využijete cca 15 MB pro vystavování předpisů. V případě že chcete i stahovat informace o výdejích tak lze očekávat dvojnásobný objem dat. Pro vnímání rychlosti je zásadní nicméně tzv. latence spojení. Ta může být u bezdrátových spojení pomalejší než u drátových, nicméně v zásadě by pro předepisování eReceptů u jednoho lékaře mělo postačovat i mobilní EDGE připojení, není-li k dispozici vysokorychlostní drátové či bezdrátové spojení.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
15

Pokud používáte v ordinaci více IČZ/IČP (a tedy nyní máte více razítek z různými čísly), pak musíte požadovat tuto funkčnost po svém dodavateli SW.

Z hlediska eReceptu je IČZ/IČP a případně i odbornost zadávána na každý předpis zvlášť a nejedná se tedy o údaj vázaný na registraci subjektu či pracoviště. Tento údaj tedy není ani nijak odvozovaný z použitého přístupového certifikátu, který dostane pracoviště od SÚKL. Centrální úložiště eReceptů nijak nelimituje SW pro lékaře v tom, jakým způsobem bude umožňovat výběr IČZ/IČP při každém předpisu.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
13

Kód pracoviště je jedenáctimístné číslo uvedené v obálce s přístupovými údaji v části údaje zdravotnického zařízení k zabezpečenému přístupu k CÚER.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
11

Předepisování a výdej individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití se provádí prostřednictvím lékařského, pro výdej pak lékárnického software (SW).

Lékaři, kteří chtějí předepisovat individuálně připravované léčivé přípravky s obsahem konopí, musí podat žádost uvedenou na adrese: https://www.epreskripce.cz/ (Formulář lékaře žádosti o přístup k Registru pro léčivé přípravky s omezením - RLPO).

Předepisování individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití je určeno lékařům, kteří dosáhli specializované způsobilosti uvedené ve vyhlášce č. 236/2015 Sb.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
9

Veřejnou část zaručeného elektronického SÚKL nepřipojuje k osobě uživatele. Není tedy potřeba ani informovat SÚKL při prodloužení certifikátu nebo změně certifikační autority (dodavatele certifikátu).

 

Kategorie: 
Pořadí: 
7

Každý lékař a každý lékárník, který předepisuje nebo vydává léčiva prostřednictvím eReceptu, musí mít svůj vlastní ZEP. Ten nahrazuje vlastnoruční podpis na předpisu v listinné podobě, obdobně nahrazuje podpis lékárníka u výdeje na předpis. Tento požadavek vyplývá z legislativy, kterou je SÚKL povinen respektovat. Pro vytvoření připojení zdravotnického zařízení k CÚER stačí jeden SSL certifikát.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
5

Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) dosud nebyla doručena dodejka. Pravděpodobně se jedná o chybu na straně České pošty. Pro zrychlení řešení tohoto problému podejte čestné prohlášení. V něm uveďte volnou formou, že Vám byly přístupové údaje doručeny do vlastních rukou a že jste je převzal/a v neporušeném stavu.

Čestné prohlášení zašlete elektronicky datovou schránkou, e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz, nebo písemně na adresu: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41.

V případě odeslání prohlášení prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva. Při odeslání prohlášení prostřednictvím České pošty, nemusí být podpis úředně ověřený.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
3

Podejte „Žádost o obnovení přístupových údajů“. Jedná se o volně formulovanou žádost. Uveďte své celé jméno a příjmení, datum narození, doručovací adresu a připojte úředně ověřený vlastnoruční podpis. Adresa pro zaslání je: Státní ústav pro kontrolu léčiv, odd. eRecept, Šrobárova 48, Praha 10, 100 41. Žádost můžete zaslat také elektronicky prostřednictvím své datové schránky (DS), kdy není nutné zasílat dokument s ověřeným podpisem, nebo e-mailem na adresu: erecept@sukl.cz. V případě zaslání prostřednictvím e-mailu musí být elektronicky podepsaný text žádosti (podepsané PDF), nebo musí být podepsána e-mailová zpráva.

Nové přístupové údaje Vám budou zaslány obratem poštou, datovou schránkou nebo e-mailem. Pokud neuvedete v žádosti e-mailovou adresu nebo ID datové schránky, budou Vám zaslány vždy poštou. Dojde k zneplatnění stávajících hesel a k CÚER nebude možné přistupovat do doby přijetí nových přístupových údajů a provedení změny jejich hesel.

V žádosti uveďte, jakým způsobem Vám máme zaslat obnovené přístupové údaje.

  1. Datovou schránkou
  2. E-mailem
  3. Poštou

Pokud zvolíte možnost zaslání e-mailem, sdělte nám mobilní číslo, na které Vám zašleme heslo k dokumentu.

 

Kategorie: 
Pořadí: 
1